Een veiligere bouw- of projectlocatie ontstaat alleen als iedereen ermee aan de slag gaat. Het vraagt om de nodige overtuigingskracht om je team mee te krijgen. Maar hoe pak je dat als KAM’er (Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu) of leidinggevende aan? François Labout is leermeester-trainer bij Volandis en haalt een aantal overtuigingstrucs uit zijn gereedschapskist.
Tackel de weerstand
“Ik heb ooit een veiligheidstraining gegeven aan KAM’ers en het eerste wat de hele groep zei, was: ‘We hebben hier geen zin in.’ Daar stond ik dan. Enigszins geschrokken ging ik met ze in gesprek. Wat bleek? De KAM’ers stonden er eigenlijk wel voor open, maar hadden het zo druk dat ze helemaal geen tijd hadden voor de cursus. Ga daarom altijd eerst in gesprek en zoek naar de mogelijke oorzaak van de weerstand.”
Overtuig eerst jezelf, dan een ander
“Als je de uitvoerders moet overtuigen van bepaalde maatregelen terwijl je er zelf vraagtekens bij hebt, dan wordt het een lastig verhaal. Maar vind je het ook echt belangrijk, dan is de kans groter dat je team het overneemt.”
Kies een ‘mensenmens’
“Het is belangrijk dat degene die de instructie geeft een ‘mensenmens’ is. Iemand die sociale skills heeft en de boodschap goed kan overbrengen. Jij neemt toch ook eerder iets aan van iemand die je mag?”
Geef collega’s een keuze
“Mensen zijn eerder geneigd om iets uit te voeren of aan te nemen als je ze een keuze geeft. Dat zit hem ook in hoe je iets brengt. ‘We gaan de veiligheidsinstructies op deze manier uitvoeren’ komt minder sympathiek over dan ‘We kunnen het op deze manier doen, of juist op deze’.”
Vraag het vriendelijk
“Misschien wel de belangrijkste tip, aangezien dit in de Bouw & Infra weleens wordt vergeten. Vraag jezelf eens af, heb jij je hier ook weleens schuldig aan gemaakt? Hoe had je het anders kunnen doen?”
Bereid je voor met tegenargumenten
“Veel mensen zeggen heel vaak ‘ja, maar …’. Dat betekent eigenlijk altijd ‘nee, want …’. Daarom is het voor jou als leidinggevende belangrijk om je voor te bereiden op verschillende soorten argumenten. Als je weet wat er gezegd kan worden, ga je zelfverzekerder het gesprek aan met een uitvoerder. Het zou helemaal mooi zijn als je de ‘ja maar’ kan ombuigen in ‘ja en’.”
Wees soms extra duidelijk
“Iedereen reageert anders op een vraag of verzoek. Sommige mensen zul je een beetje moeten kietelen, willen ze met veiligheid aan de slag gaan. Anderen blijven continu weerstand geven. Belangrijk om extra duidelijkheid te bieden aan deze mensen, aangezien dit voor een negatieve sfeer kan zorgen in de rest van de groep.”